Vi måste bli fler välfärdsarbetare

En av de största utmaningarna välfärden står inför redan nu, men framförallt de kommande åren är just kompetensförsörjningen. Fler och fler blir äldre, medan färre personer är i arbetsför ålder. Totalt sett behöver det anställas omkring 410 000 personer i hela Sverige på grund av befolkningsutvecklingen och för att ersätta pensioneringar fram till 2031 – om ingenting förändras. Det visar Sveriges kommuner och regioners personalprognos.

Vi i Vänsterpartiet har här i Malmö under flera år lagt förslag på förbättringar för arbetsmiljö, vi har sett till att höja löner för de lägst betalda i vår kommun och vi har föreslagit förbättringar i Malmö stads rehabiliteringskedja för att nämna bara några exempel.

Vi anser att det är dags att styret i kommunen också tar sitt ansvar för helheten gällande hur vi ska kunna både rekrytera och behålla personal de kommande åren.

Det pågår ett ambitiöst arbete i Malmös olika nämnder vilket inte minst remissvaren till denna motion visat. Men det saknas ett sammanhållet och strategiskt arbete på kommunövergripande nivå för att verkligen kunna tackla problemet.

I Malmö stad saknas exempelvis grundskollärare, undersköterskor, stödpedagoger, fritidspedagoger, arbetsterapeuter, personliga assistenter, fysioterapeuter, specialpedagoger, sjuksköterskor och socialsekreterare.

Ungdomar på gymnasiet väljer i allt lägre utsträckning de yrkesprogram som skulle leda till arbete i den offentliga sektorn. Många som valt att utbilda sig till socionomer söker inte arbete i Malmö stad till följd av för pressade arbetsvillkor. Det förekommer att utbildad välfärdspersonal i arbetsför ålder lämnar sina yrken på grund av undermålig arbetsmiljö, otillräckliga löner och underfinansierade verksamheter.

Brister i stadens bemanning och kompetensförsörjning kan leda till att de människor välfärden är till för inte längre kan få service och tjänster tillgodosedda utifrån det de har rätt till. På så sätt kan kompetensförsörjningsutmaningarna riskera att skada den enskilde Malmöbon, men också urholka förtroendet för grundläggande samhällsfunktioner, tillit, trygghet, demokrati och de mänskliga rättigheterna.

Det finns mycket vi kan göra i kommunen för att skapa bättre och mer hållbara arbetsvillkor – samtidigt som vi tryggar välfärdsverksamheternas bemanning och personalförsörjning. Kommunfullmäktige kan börja med instämma i mitt yrkande: bifall motionen.