Bättre lokal klimatpolitik

Centerpartiet har motionerat om en extern halvtidsutvärdering av Malmö stads miljöprogram. Svaret på motionen lyfter att det i det löpande arbetet med miljöprogrammet är mer angeläget att verka för att systematiskt förbättra förmågan att integrera externa inspel i genomförande processerna, i stället för att använda kommunala resurser till en tillfällig, utvärderande halvtidskommission. Detta är grunden till att motionen avslås, vilket vi instämmer i.

I  miljönämnden lyftes även behovet av att arbeta utifrån de rekommendationer och utvärderingar som redan görs av externa aktörer, t.ex. Aktuell hållbarhets årliga kommunranking och den årliga Miljölägesredovisningen som Miljöförvaltningen ansvarar för, vilket vi också instämmer i.

Men för oss är det viktigaste att klimat och miljömålen verkligen styr över politiken i alla nämnder, för vi ser och har sett beslut som visar på allvarliga brister, antingen på grund bristande kunskap om klimat och miljöpåverkan eller av bristande hänsyn till målen i vårt miljöprogram, eller att andra intressen styr besluten. Vi tror inte att det råd som motionen syftar på, skulle kunna ha ett avförande inflytande över detta. Och vi vet vad som krävs, forskningen är tydlig!

Här behövs snarare ett kunskapslyft i hela staden, i alla förvaltningar och en starkare samverkan mellan de olika aktörerna. Här anser vi att Klimatrådslagen, som ska involvera våra medborgare, är ett steg i rätt riktning, då varje klimatrådslag ska arbeta fram förslag på åtgärder för att vässa kommunernas agerande i klimatfrågor.

Men trots vissa förbättringar behöver kunskapen om vägen framåt stärkas i hela staden, så att fler självständigt väger in miljö- och klimataspekter i sina beslut. Det är kunskapen om hur vi skapar en rättvis och radikal omställning som måste öka om vi ska uppnå våra mål och avtal. Behoven måste styra över ekonomin.

Foto Emmalisa Pauly