Lokaler i egen regi

Det är helt enligt Moderaternas logik att vilja sälja av Malmö stads fastighetsbestånd, lokaler och mark. Men det är en så vansinnigt dålig idé.

Det är en ekonomiskt usel idé för staden att sälja mark, lokaler och fastigheter för att istället använda enorma summor av våra gemensamma skattepengar till hyra av privata bolag. Det är en ekonomiskt usel idé att behöva betala enorma summor för att köpa tillbaka mark eller fastigheter vi en gång sålt av. Det är en ekonomiskt usel idé att låta hela områden i vår stad i vissa fall förfalla för att vi inte har rådighet över mark och fastigheter vi en gång sålt ut till mer eller mindre seriösa fastighetsägare. Allt detta vet vi, men ändå vill Moderaterna sälja lite till.

Vi i Vänsterpartiet vill se det motsatta. Vi vill istället se ett utökat ansvar för Malmö stad och en mer progressiv mark- och lokalpolitik.

När staden har rådighet över mark, fastigheter och lokaler kan vi också se till att planera för att både särskilda boenden, äldreomsorg, kultur, barn och unga får plats. Det är vi som sitter i den här församlingen som faktiskt kan besluta över hur vår stad ska se ut de kommande åren, vilka typer av lokaler som ska finnas, vilka verksamheter, organisationer, kulturyttringar som ska få plats i vår stad.

Det måste vara i stadens intresse att se till att Malmös rika föreningsliv och det fria kulturlivet faktiskt kan blomstra. Om inte vi som sitter i kommunfullmäktige tar ansvar för det – vem ska då göra det?

Jag yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut, det vill säga avslå motionen.