Säkra cykelbanor

Det har gått precis tre år sedan Boel Pettersson och jag lämnade in en liknande motion om kvalitetshöjning av stadens cykelbanor, där vi lyfte exempel på många farliga cykelvägar som uppmärksammats av ett flertal cykelfrämjande organisationer. Men styret ansåg då att man gjorde tillräckligt så den avslogs!

Och olyckorna, orsakade av de anledningar som lyftes då och som nu lyfts igen, fortsatte och har fortsatt, bara under 2022 registrerades 127 krockar mellan bilar och cyklister,  dvs. ungefär en var tredje dag. Även nyanlagda cykelbanor har bidragit till cykelolyckor, ett paradexempel är den på Rådmansvången som blev klar under sommaren 2022. Vår partikamrat Elisabeth Hellman var bara en av flera som skadades svårt på grund av att banan var undermåligt konstruerad. Här rättades problemet visserligen till relativt snabbt men det ska inte behövas ett flertal olyckor för att vi ska lära oss att göra rätt!

Nu anses Roslund och Rahms motion besvarad så det går då framåt? Vänsterpartiet anser att mer behövs och att det går som görs går alldeles för långsamt. Vi vill utreda cykelnätet i hela staden och föreslå nödvändiga åtgärder där det finns farliga cykelplatser.  Så här krokar vi arm med Moderaterna och yrkar bifall till motionen!

Foto Emmalisa Pauly