Kommunalt energibolag

Sen utförsäljningen av Malmö Energi för 33 år sen har marknaden bestämt villkoren för energisystemet i Malmö. Priserna har ökat kraftigt för konsumenterna, både elpriser och nätavgifter, medan E.ON har gjort miljardvinster.

Ett nytt kommunalt energibolag behöver nu trygga tillgången på förnybar energi i Malmö, behöver skaffa kontroll över lokal produktion, lagring och leverans samt öka omställningstakten till förnybar energi och göra Malmö klimatneutralt. Kommunen måste ta ett fast grepp över energieffektiviseringen, liksom att i krislägen kunna säkerställa energiförsörjningen för eget behov, för invånare och företag inom kommunen. Genom ett kommunalt energibolag och återkommunalisering av elnät och fjärrvärme kan kommunen få kontroll att styra om till ett hållbart energisystem.

Vänsterpartiet arbetar för detta och ser att det nya Malmö Energi och Hållbarhet AB kan förverkliga och leverera ett hållbart energisystem och ge rimliga priser. Att bolaget även kommer att ansvara för digital infrastruktur är bra.

Ett kommunalt energibolag kommer att bli en god affär för kommunen, för klimatet och för Malmöborna.

Vänsterpartiet yrkar bifall till bildandet av Malmö Energi och Hållbarhet AB.