Vi ska äga våra egna lokaler

Malmö stads policy för lokalförsörjning säger att beslut om att äga eller hyra in verksamhetslokaler från extern hyresvärd, ska utgå ifrån det alternativ som ger störst kommunnytta och resurseffektivitet under hela den tid som lokalen bedöms behövas.
Om kommunen äger sina lokaler hålls långsiktigt lokalkostnaderna betydligt lägre än om de hyrs på den privata marknaden samtidigt som kommunen har full rådighet över lokalen. Vänsterpartiet har glatts åt att Malmö stad kommit fram till att kommunen i huvudsak ska äga de lokaler som behövs för verksamheten.
Vi har också varit glada över att Malmö stad följt Vänsterpartiets politik när det gäller hyressättning. Nu gäller självkostnadsprincip i prissättningen när det gäller internhyra, vilket ger lägre hyreskostnader för verksamheterna.
Lokaler på den privata hyresmarknaden hyressätts däremot enligt marknadsprinciper. Fastighetsägare kan begära mycket höga hyror, Malmö stad har erfarit flera exempel på detta. Kommunal verksamhet har ofta så speciella behov och förutsättningar att hyresvärdar kan begära hyror i nivå med nyproduktion också när det gäller befintliga lokaler som behöver anpassas eller vid förlängning av kontrakt.
I det läge när hälsa, vård och omsorgsnämnden nu akut behöver nya lokaler känner vi oss tyvärr tvungna att acceptera en hyresvärdsupphansling trots att vi vet att det ger mindre rådighet och långsiktigt sämre ekonomi.
Vänsterpartiet vill framföra att det behövs en bättre planering så att likande avsteg från kommunens policy för lokalförsörjning inte behöver göras.
Anders Andersson (V)
Foto Emmalisa Pauly