Skip to main content

Investera för framtiden för ett grönt Malmö

Publicerad: 28 maj 2026

 

Vi lägger idag Malmös årsredovisning för 2025 till handlingarna, vi lägger ett år med goda finanser, pengar på banken och ett ökat sparande till historien.
• Staden gör markanta överskott.

Så med så markanta överskott tar jag och medborgarna för givet att även verksamheter, resultat och nödvändiga framtidsinvesteringar sköts med samma nitiska och strama vilja.
• Men Nej – här är läsningen inte lika munter.

Överskott i finanserna kan inte, och har inget värde i sig när behoven hopar sig,
Överskott och goda finanser måste utgöra grunden för investeringar och utbyggnad av den kollektiva och gemensamma välfärden.

Så låt mig och Vänsterpartiet komma med några konkreta exempel på hur staden måste framtidsinvestera under kommande mandatperiod. Fram med anteckningsblocket Katrin.

I bokslutet går att läsa att Malmö har ett energi beroende av våra grannar på 70 %.
• Staden har som mål att minska detta beroende, men det går väldigt sakta. Det krävs således fler insatser.
• Se till att Malmö blir del av kommande repowering av Lillgrunds vindkraft.
• Se till att Malmö är del av vindkraftsutbyggnaden på Sjollen.
• Gör Malmö drivande och del av investeringar för ökad vindel längs de skånska motorvägarna.

När det gäller bilismen i Malmö, så låt oss en gång för alla förpassa förbränningsmotorn till Malmö tekniska museum. Ställ om till cykel, men framför allt så måste vi ta första steget till en kommande Malmömetro genom att utreda införande av trängselskatt i Malmö. Detta som en första ekonomisk grundbult för Malmös framtida kollektivtrafik.

När det kommer till stadens fjärrvärmesystem så måste vi satsa på fler hästar.
• Sysavs CCUS-anläggning kan inte utgöra hela och stadens enda lösning.
• Vi måste våga gå andra vägar.
• Så låt oss istället använda ökad lokalt producerad el, djupgeotermi och storskaliga värmeväxlare likt de som nu byggs i Helsingfors, och genom detta en gång för alltid förpassa sopförbränningugnarna till historieböckerna.

Pengar på banken, och att spara i ladorna är bra politik i högkonjunktur, men i läget vi är i just nu, och med det ringa förnuft som finns på nationell nivå måste staden ta ett ökat ansvar och  för Malmö som det ska va.

Tobias Petersson (V)

Foto Emmalisa Pauly

Uppdaterad: 29 maj 2026