Vänsterpartiet Malmö: Ingen ska tjäna mindre än 27.000 kr
Vänsterpartiet i Malmö ska höja lägstalönerna
Skyhög arbetslöshet, dåliga arbetsvillkor och låga löner. Det går att förändra. Vänsterpartiet Malmö går in i valrörelsen med ett löfte: Ingen ska tjäna mindre än 27.000 kr i Malmö stad.
Det kommer att gälla den som har en tillsvidaretjänst inom kommunen, som exemplevis vårdbiträde, personlig assistent, barnskötare och elevassistent.
– Dessa Malmöbor bär upp välfärden, deras yrken är samhällsviktiga. Självklart ska de ha en lön de kan leva på, säger Nina Jakku, oppositionsråd för Vänsterpartiet Malmö.
Därför föreslår Vänsterpartiet Malmö att kommunen ska höja lägstalönerna. När Vänsterpartiet Malmö är med och styr efter valet finansieras lönelyftet i den kommunala budgeten.
Läs mer om lönelyftet:
- Vårdbiträden tjänar minst – Vänsterpartiet Malmö ska höja lägstalönerna (Skånes Folkblad)
- Vänsterpartiet Malmö: Fler jobb, bättre jobb
Mer om Vänsterpartiet Malmös jobbpolitik:
Vi ska satsa på välfärden och anställa fler. Dessutom ska vi höja lägstalönerna så att alla har pengar kvar i slutet av månaden. Vi ska skapa meningsfulla jobb i den gröna omställningen, för ingen ska gå arbetslös. Men jobb är inte hela livet. Du jobbar också för att kunna leva. Därför vill vi sänka arbetstiden så att du får mer tid för familj, fritid och livet.
Vänsterpartiet står på din sida – du som är hyresgäst, du som pluggar, du som söker asyl. Vi ska ställa om för klimatet, satsa på välfärden och ge makten tillbaka till folket. Vi ska bygga ett Malmö som håller ihop, och där alla har råd att leva och bo. För det är Malmö som det ska va’.
