Fullmäktigesalen ska vara tillgänglig

Vänsterpartiet skrev den här motionen för att påtala vikten av förebyggande åtgärder så att alla Malmös medborgare ska kunna känna sig välkomna och inkluderade i stadens högsta beslutande organ.

För att realisera LSS ledord om delaktighet och inflytande för att skapa goda livsvillkor behöver staden alltid ligga ett steg före och tänka ”hur kan vi bli en mer tillgänglig stad”.

Vi är i en sal och ett vackert hus med anor och sedvänjor. De demokratiska rättigheterna för personer med funktionsnedsättning är inte så gamla i Sverige. Först 1989 fick alla svenskar över 18 år rösträtt när begreppet omyndigförklaring avskaffades och därmed fick även personer med intellektuell funktionsnedsättning rösträtt.

Men nu idag skapar vi nya traditioner, för det finns många synsätt vad gäller livsvillkor och deltagande i samhällsdebatten för personer med funktionsnedsättningar som vi absolut inte vill ha med oss in i framtiden.

Det är inte ofta en motion av Vänsterpartiet blir bifallen men ack så trevligt när det sker. Så det är med stor glädje som jag nu yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag som jag hoppas kommer att antas med acklamation om en liten stund.

Foto: Emmalisa Pauly