Klimatkrisen är akut

Klimatkrisen är akut och vi måste snabbt ställa för att minska koldioxidutsläppen. Det kräver en snabb utbyggnad av förnybar elproduktion. Elmarknaden har under 2022 präglats av mycket höga priser. Det har blivit tydligt att samhället måste ta ett tydligt ansvar för energiförsörjningen. Konsumenter och företag måste garanteras tillgång och skyddas från skyhöga priser. Politiken har ett ansvar för detta.

1991 sålde Malmö kommun det kommunala bolaget Malmö Energi och ansvaret för energiproduktionen och elnätet lämnades över till en avreglerad energimarknad. Där privata energibolagen alltid sätter vinsten före klimat och låga priser.

Idag saknar kommunen rådighet över elproduktion och elnät och konsumenter och företag drabbas. För energimarknaden löser inte problem som energibrist, långsam omställningstakt eller höga energipriser. Tvärtom är den avreglerade energimarknaden med stora privata energibolag en viktig orsak till problemet.

Det finns ett sätt för kommunen att åter skaffa sig rådighet över produktion, överföring, omställning och pris nämligen att starta ett eget energibolag. Då kan vi skynda på produktionen av lokalt producerad förnybar energi, skynda på utbyggnaden av sol- och vindkraft, samt hålla nere priserna på el och energi.

För tre år sen lämnade Vänsterpartiet in en motion om att ett kommunalt energibolag åter skulle startas. Vi fick inte stöd från övriga partier att starta då. Det var synd för då hade vi kunnat haft ett energibolag på plats och bättre kunnat hantera den elpriskris vi nu är inne i.

Det är dock glädjande att styret nu vill börja arbeta i enlighet med Vänsterpartiets förslag.

Ett kommunalt energibolag skulle snabbt bli en god affär för kommunen och för Malmöborna och det skulle snabba på energiomställningen för att rädda klimatet.