Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Manifestation: 76 år sedan Al Nakba

maj 15 @ 18:00 - 19:30

76 år sedan Al Nakba – manifestation, talare & musik

• När: Onsdag den 15 maj kl. 18.00
  • Var: Slottsparken, Malmö
I år är det 76 år sedan Al Nakba ”den stora katastrofen”,  1948 fördrevs och tvingades hundratusentals palestinier på flykt från sina hem. Över 400 byar jämnades med marken eller togs över av den israeliska ockupations militären. Cirka 750 000 palestinier blev hemlösa och flyktingar som en följd av denna händelse, fortfarande en smärtsam och pågående del av palestiniernas historia och erfarenhet.
2024 – Situationen i Gaza är katastrofal. Israels bomber har fallit i över sju månader. Hittills har omkring 35 000 palestinier dödats och de som överlevt tvingas leva med allvarliga skador eller med sorgen över förlorade vänner och familjemedlemmar. Den olagliga blockaden mot Gaza hindrar grundläggande förnödenheter som el, vatten, mediciner och mat att nå de behövande. Svälten i Gaza pågår samtidigt som nödhjälp hindras av Israel. De nyligen upptäckta massgravarna har fått FN att reagera med bestörtning. Kropparna uppges visa tecken på tortyr och avrättning och en del kan ha begravts levande. Flera av dem är barn. Samtidigt har våldet och dödandet på Västbanken eskalerat och hundratals människor har mördats av bosättare och soldater. Israel förbereder nu för en markoffensiv i Rafah och har uppmanat civila att lämna staden. Men i Gaza finns ingenstans att ta vägen.
För Vänsterpartiet är det klart och tydligt – palestinska liv är lika mycket värda som alla våra andras. Gazas barn har rätt till ett liv fritt från bomber. Nu måste alla åtgärder vidtas för att stoppa folkmordet. För en varaktig fred måste Israels folkrättsvidriga ockupation upphöra och palestinierna tillåtas att leva i fred och frihet.
Välkommen på manifestation med oss.

Datum:
maj 15