Foto Emmalisa Pauly

Höj inte hyrorna!

2023 var ett tufft ekonomiskt år för många helt vanliga familjer. Matjättarna höjde sina priser för att kunna göra stora vinster, priset på kollektivtrafik ökade i vår region och hyresbolagen försökte dubbelhöja våra hyror.

MKB stoppade tack och lov sig själva innan dubbelhöjningskampanjen gällde även dem, men höjde hyrorna något enormt jämfört med tidigare år och satte därmed standarden för resterande bolag i staden.

MKBs uppdrag är inte att generera stora överskott utan tillhandahålla lägenheter till rimliga hyror. Det är viktigt med ett välskött bolag, men de hyreshöjningar Malmös hyresgäster nu ser under tre år motsvarar flera kronor i kommunal skattehöjning – inte en politik något parti, inte ens vi i Vänsterpartiet, skulle gå fram med. Hyresgäster ska däremot betala priset.

Precis som kommunstyrelsens ordförande skriver i inledningen av årsredovisningen är det i ett läge av ökade kostnader som en stark välfärd blir ännu viktigare. Därför är det synd att det påstås att  kommunledningen prioriterade välfärden, och särskilt de verksamheter som möter barn och unga, i kommunfullmäktiges budget för 2023.

Året har nämligen inte bara präglats av skyhöga kostnader för barnfamiljerna i vår stad, de har också protesterat, lämnat in Malmöinitiativ och krävt att styret ska sluta skära ner på barn och unga och alldeles särskilt på skolan. Senast idag möttes vi av småbarnsföräldrar och gulliga ungar som vill se mer resurser till förskolan här utanför rådhuset.

Det som händer när skattesänkningar och budgetbalanskrav får gå före allting annat är nämligen just det, medborgare och personal blir lidande.

Vi ser det i regionen och inom sjukvården där personalen springer allt fortare till alltför dåliga villkor och patienter inte får den vård de behöver. Vi ser det inom äldreomsorgen där livskvaliteten får stryka på foten när allt färre ska hinna med allt mer. Vi ser det inom förskola och skola där lärare, barnskötare, elevassistenter, sjuksköterskor, kuratorer och andra anställda inte orkar mer samtidigt som den psykiska ohälsan hos våra barn och unga skjuter i höjden.

Det här är ett politiskt val, inte en naturlag. En ekonomisk högerpolitik som lämnar Malmöborna i sticket är inte ett måste, det går att göra annorlunda.

Vi i Vänsterpartiet hade velat göra just det, ta ansvar för att denna generations barn inte ska få betala priset för Tidögängets och Malmöstyrets nedskärningspolitik. Tyvärr har de valt en annan väg.

Vi hoppas att kommunstyrelsen om några veckor ändrar inställning och hörsammar förskolenämndens begäran om utökat kommunbidrag och idag tycker vi att kommunfullmäktige åtminstone kan använda det överskott MKB gjort för att förbättra livet för de ofta mycket hårt ekonomiskt pressade hyresgästerna i Malmö.

Vi yrkar därför att kommunfullmäktige uppdrar åt MKB att med tanke med sitt resultat sänka hyreshöjningen för år 2025 i sitt bestånd.

Foto Emmalisa Pauly