Färre bilar, fler människor

IVL, Svenska miljöinstitutet, presenterade i slutet av förra året en rapport som heter ”Att göra en Gent”, en utvärdering av olika städers sätt att minska trafiken i stadskärnan. Namnet syftar ju på den cirkulationsplan som infördes i staden Gent, något vi motionerat om att införa även i Malmö.

Där har vissa gator enkelriktats medan andra blivit cykelfartsgator samtidigt som ytor för biltrafik och parkeringar omvandlats till både sociala och gröna ytor förutom gång- och cykelbanor.

En sådan utveckling av stadskärnan vill vi se här genom att få bort genomfartstrafik och parkeringar, dvs. genom en omfördelning av gaturummet. Detta sker ju till viss mån i Malmö på t.ex. Davidshallstorg och även nu Södra Förstadsgatan. Men vi behöver gå så mycket längre!

Vi skulle på så sätt kunna skapa möjligheter för en ökad krontäckningsgrad och en bättre dagvattenhantering om vi minskar hårdytorna. Vi kan genom uppsamling av vatten, översvämningsskydd och rening av dagvatten också minska trycket på avloppsnätet.

Och, precis som här, fanns det enligt IVL farhågor hos näringslivet om negativ ekonomisk påverkan, att både kunder och handel skulle försvinna, men så blev det inte. De utvärderingar som gjorts visar att fler restauranger öppnat, att de tomma butikerna inte ökat, att antalet konkurser minskat. Tillväxten var dessutom högre än i andra delar av Flandern och staden hade högst antal start-up-företag av alla städer i landet. Överlag var acceptansen  stor även bland stadens invånare.

Vi hade velat se den nu föreslagna omvandlingen, som en del i en cirkulationsplan för Malmö och att detta skulle utgöra kärnan i TROMPEN, som vi fortfarande väntar på.