Ge alla barn rätt till förskoleklass
Minns du känslan när det var dags att börja skolan? De av er som är föräldrar, minns ni känslan när ni släppte ert barns hand och såg hen gå in i ett klassrum? Hela året innan ett barn börjar skolan så är det stora samtalsämnet snart börjar du skolan, hur känns det? Föreställ dig då känslan av att hela tiden få svara; ”Nej, vi måste vänta ett år extra” och ”Ja, mitt barn som har betydligt större behov av anpassningar och stöd missar ett helt år i skolan nu när hen måste stanna kvar ett år extra”. Eller att få ett mejl att ditt barn har fått plats på skolan där det aldrig kommer att gå men systemet tvingade dig att ansöka om en plats eftersom förskoleklassen är obligatorisk.
Grundskoleförvaltningen och skolplaceringsenheten tog totalt emot 41 ansökningar om uppskjuten skolplikt avseende läsåret 2023/2024, som resulterade i antingen beslut om bifall, avslag eller avskrivning. Antal elever i anpassad grundskola årskurs 1 var 27 st vid 2023-08-31. Genom att låta alla barn som fyller 6 år följa sin årskull och börja i förskoleklass ges barn med funktionsnedsättning enligt normaliseringsprincipen möjlighet att leva som andra genom livets olika faser.
De behov som barn med funktionsnedsättning har är i princip alltid kända för kommunen genom att de går i förskolan. En sak som jag finner fascinerande är att så länge dessa barn går på förskolan så anser Malmö stad att de kan vistas i stora barngrupper, i miljöer som inte är stimulireducerade och väldigt sällan kan få en-till-en-undervisning. Men efter att ha fått vänta ett helt år extra jämfört med barn med typisk inlärningsförmåga så anser Malmö stad att dessa barn är i behov av små grupper, stimulireducerad miljö och en-till-en-undervisning dagligen. Och då blir ju frågan jag har egentligen; hur garanterar skolkommunalrådet att dessa barn får lika god undervisning i förskolan som de skulle kunnat ha fått i en förskoleklass som är anpassad utifrån deras behov?
Foto Emmalisa Pauly