Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

Studiecirkel: ”Mot 25 april 2025: betydelsen av antifascistisk motstående åttio år efter partisanernas kamp”

oktober 4 @ 18:00 - 20:15

Kontaktperson: Andrea Iossa, Chiara Vitrano och Claudia Di Matteo

Språk: Italienska

Datum:

4 oktober

22 november

13 december

Tid: 18.00-20.15

Plats: ABF, Spånehusvägen 47

Det italiensktalande antifascistiska kollektivet Malmö Antifascista bjuder er till en ny studiecirkel om antifascistiskt motstånd. Den 25 april 2025 blir det åttio år sedan partisanerna i norra Italien förkunnade allmänt uppror, vilket fullbordade målet att besegra den fascistiska regimen och befria italienskt territorium från de nazistiska ockupanterna. Men trots att regimen besegrades, lever fascismen som ideologi och politisk rörelse kvar. Idag, efter framväxten av högerextrema politiska rörelser och partier över hela Europa, utgör fascismen ett reellt hot. Syftet med studiecirkeln är att reflektera över antifascismens samtida roll. Vilka motståndspraktiker kan vi använda idag för att återaktualisera betydelsen av den 25 april? Genom att läsa texter från Antonio Gramsci och andra italienska antifascistiska författare och att titta på dokumentärer kommer vi under studiecirkeln att diskutera antifascismens individuella och kollektiva dimensioner i nutiden. Syftet är också att planera och organisera ett minnesarrangemang för åttioårsdagen av Italiens befrielse den 25 april 2025 i Malmö.

I samarbete med ABF

Anmälan i Zetkin www.zetk.in/o/1/campaigns/2507