Bättre kollektivtrafik
Klimatforskarnas varningar blir allt tydligare, utsläppen måste ner nu, vi kan inte vänta. Biltrafiken i Malmö står för 15% av alla konsumtionsbaserade utsläpp i Malmö och dessa kan vi åtgärda.
Vi har redan sett hur bilarnas utsläpp minskat i Västra Hamnen där staden underlättat för kollektivtrafiken i kombination med fler cykelvägar och mer begränsad framkomlighet för bilarna.
På liknande sätt har vi nu ett objektsgodkännande för ombyggnad av området Stadiongatan-Nydalavägen i avsikt att främja den hållbara mobiliteten, att underlätta för kollektivtrafiken, något som Vänsterpartiet ser som mycket positivt. Det är ett steg i rätt riktning men det räcker inte med mindre justeringar! Vi behöver många fler sådana steg för att begränsa bilen i ännu större utsträckning.
Detta område är dessutom ett område där många boende drabbades av skyfallet får 10 år sedan och därför måste vi, som förslaget understryker, förbättra omhändertagandet av dagvatten genom att minska hårdytorna. Ett enkelt sätt att göra detta är att minska antalet parkeringsplatser till förmån för ökad grönska. Enligt förslaget innebär ombyggnationen också att andelen av grönyta ökar och även krontäckningsgraden, en viktig del i stadens krontäcknings policy 3-30-300. Den får ju inte bara bli en policy – den måste ju förverkligas.
Men det räcker inte med enbart fysiska åtgärder för att nå framgång i klimatomställningen. Vi kan ytterligare förstärka utvecklingen mot en hållbar mobilitet genom att sänka priset på kollektivtrafiken, ett initiativ som många invånare uppskattar, som vi kunde se häromdagen när det bara kostade en krona att resa kollektivt.