LSS-boende ska inte vara för stora

I början av februari så debatterades Bostadförsörjningsprogram för Malmö 2022-2026 men jag vill påminna om att även idag debatteras bostäder för Malmöbor. LSS bostäder utgör till exempel den största delen av funktionsstödsnämndens lokalbestånd.

I funktionsstödsnämndens lokalbehovsplan utgår byggandet av gruppbostäder utifrån en norm om sex lägenheter per gruppbostad. Men. När funktionsstödsprogrammet var ute på remiss hos funktionsrättsorganisationerna i Malmö så var svaret tydligt; de vill se att framtida gruppbostäder enligt LSS i Malmö byggs med maximalt tre till fem lägenheter.  Vänsterpartiet instämmer, vi vill värna den lilla gruppens princip – vi vill att LSS bostäder byggs efter Socialstyrelsens rekommendationer.

Såväl LSS som konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning slår fast rätten till inflytande och medbestämmande för personer med funktionsnedsättning. Eller låt mig omformulera mig; diskussionen om gruppbostäder handlar om bostäder för personer med samma grundläggande behov av bostad som alla andra men personer vars behov behöver tillgodoses med anpassningar och stöd från samhället. Just för att kunna leva som andra.

Så. Varför anser den styrande minoriteten att tolkningsföreträdet av hur LSS utbyggnaden ska ske ligger hos just dem och inte hos den gruppen Malmöbor som kan komma att bli hyresgäster i Malmö stads framtida LSS bostäder?