Klubbat vänsterinitiativ: Malmö anger inte papperslösa

Regeringen och Sverigedemokraterna vill att offentligt anställda inom välfärden ska anmäla papperslösa. Det är ett förslag som inte hör hemma i det fria, öppna och demokratiska samhället. Därför är vi glada att alla partier utom Moderaterna och Sverigedemokraterna ställde sig bakom vårt initiativ på dagens kommunstyrelsemöte.

I juni lämnade Vänsterpartiets Emma-Lina Johansson och Anders Skans in ett nämndsinitiativ till kommunstyrelsen med målet att Malmö, precis som regionstyrelsen i Skåne, skulle tillskriva regeringen om att anmälningsplikt inte bör införas i kommunal verksamhet.

– I arbeten där relationer och tillit är viktig, som till exempel pedagogisk verksamhet eller inom socialtjänsten, skulle anmälningsplikten vara förödande. Vi vill inte bygga ett samhälle på rasism och misstro, därför är vi väldigt glada att en nästan enig kommunstyrelse nu skickat en skrivelse till regeringen, säger Emma-Lina Johansson (V) oppositionsråd.

Både fackförbund, civilsamhällesorganisationer och arbetare inom välfärden har varnat för konsekvenserna både för medarbetare och människorna de möter om lagen skulle bli verklighet.

På dagens möte ställde sig alla partier, utom Moderaterna och Sverigedemokratearna, bakom att skicka en skrivelse till regeringen med uppmaningen att personal med arbeten inom yrken som kräver särskilt förtroende och tillit mellan utförare och mottagare, som exempelvis vårdpersonal, skolpersonal, bibliotekspersonal samt socialtjänstpersonal, undantas från anmälningsplikt då de möter papperslösa vuxna och barn.

– Det är viktigt för oss att markera redan nu mot det här katastrof-förslaget, inte minst för att påvisa de stora negativa konsekvenser förslaget skulle innebära för vår stads verksamheter och Malmös invånare, säger Anders Skans (V) gruppledare.

För mer information, se pressmeddelande.