Malmövänster motionerar: Låt kvinnors namn synas i det offentliga rummet!

I Malmö finns flera gator, torg och platser som är namngivna efter kända personer med syfte att hedra och minnas, så kallade memorialnamn. Vänsterpartiet vill se fler av dessa uppkallade efter kvinnor.

– I maj avtäcktes den första namngivna statyn av en kvinna, Elma Danielsson, i Malmö. Detta var ett steg framåt för att låta historiska kvinnor synas, men betydligt mer behöver göras för kvinnor ska ges sin rättmätiga plats i det offentliga rummet, säger Carin Gustafsson, ledamot i fullmäktige och den ena motionären.
– I Malmö finns idag 18 statyer och ca 245 gator uppkallade efter män, men endast dagens avtäckta staty samt 59 gator namngivna efter kvinnor vilket visar på en stor ojämställdhet, fortsätter Showan Shattak, ledamot i kommunfullmäktige och den andra motionären.

Det förekommer även memorialnamn på gator där kvinnor hedras under sin manliga pseudonym, exempelvis Ernst Ahlgrensgatan. Ernst Ahlgren är en pseudonym för författaren och dramatikern Victoria Benedictsson. I en dagboksanteckning av Victoria Benedictsson går att läsa ”Detta avskyvärda att icke få vara människa endast kvinna, kvinna, kvinna!” men än idag låter Malmö kommun hennes eftermäle definieras genom hennes manliga pseudonym.
Vänsterpartiet vill därför att berörda nämnder inventerar namn på gator, torg och platser och i förekommande fall ändrar memorialnamn under manlig pseudonym till kvinnans födelsenamn samt att Stadsbyggnadsnämnden uppdras att öka andelen kvinnliga memorialnamn vid namngivning med just memorialnamn med syfte att uppnå en ökad jämställdhet.
– Att Elma Danielsson äntligen föräras och förevigas med en staty kom till av gräsrotsaktivism och ett väl genomarbetat medborgarförslag. Malmö kommun borde lära sig något av detta och ta fram bättre strategier för att hylla, hedra och minnas historiska kvinnor, avslutar Carin Gustafsson.