Privatisera mindre

Kommunens viktigaste uppgift är att se till att alla medborgare får den service som de har rätt till. För att säkerställa likvärdigheten anser vi i Vänsterpartiet att så stor del av verksamheten som möjligt ska bedrivas i egen regi.

Det möjliggör en högre kvalitet i uppföljning, en bättre insyn och möjlighet till styrning i verksamheterna. Vi ser till exempel hur hårt pandemin slog mot en stad som Stockholm med en hög grad av privatiserad hemtjänst och äldreomsorg.

Men vi ser det också här i Malmö, inte minst när skolor går i konkurs, HVB-hem inte håller kvaliteten eller privata kliniker utför ingrepp med dödsfall som följd.

Vänsterpartiet påpekar återigen att vinstjakten inom välfärden måste stoppas!

Malmö stad upphandlar årligen välfärdstjänster av privata företag. Kostnader för externa placeringar enligt SoL och LSS spränger årligen budgetramen. För Vänsterpartiet är det oacceptabelt att privata företag gör vinst på skattemedel och vår gemensamt finansierade välfärd – samtidigt som de privata företagen gör sitt bästa för att smita ifrån att betala skatt.

Om en verksamhet inte anses lönsam så försätts den i konkurs och de som drabbas är medborgaren som kan bli av med exempelvis just sin skola, sitt hem eller sin personliga assistans. Vi alla här vet att arbetsmiljön blir lidande inom privatiserad verksamhet.

Till exempel har privat äldreomsorg och privata skolor lägre personaltäthet än vad kommunala äldreboenden och skolor har, vilket naturligtvis påverkar personalens arbetsmiljö.

Vidare anser vi att kommunförbundet Malmö stad är medlemmar av, Skånes Kommuner, ska samordna de skånska kommunerna så att boenden och behandlingar kan erbjudas i offentlig regi, istället för att göra stora privata ramupphandlingar.

Vård och omsorg ska inte överlåtas till privata vinstdrivna bolag utan i allra största möjliga mån utföras av det offentliga.