artikel

Låt alla elever få rätt till förskoleklass!

Alla barn har rätt till förskoleklass, barn med funktionsnedsättning ska inte vara ett undantag.  Vänsterpartiet Malmö motionerar därför på internationella funktionsrättsdagen om att införa förskoleklass inom den anpassade grundskolan, inom särskilda undervisningsgrupper samt inom skolor med specifik kompetens för elever med särskilda behov. Malmö stad har ledorden ”varje elevs bästa skola” det måste gälla alla barn i staden även de med funktionsnedsättning.

I Sverige gäller skolplikt från det år ett barn fyller sex år. I samband med införandet av obligatorisk förskoleklass påbörjades en systematisk diskriminering av barn med funktionsnedsättning genom att inte införa förskoleklass för målgruppen. Idag finns varken förskoleklass inom den anpassade grundskolan, inom särskilda undervisningsgrupper eller inom skolor med specifik kompetens för elever med särskilda behov i Malmö. För de elever som har behov av undervisning i anpassad grundskola kvarstår alternativet att begära uppskjuten skolplikt och stanna kvar ett extra år på förskolan, men även barn med funktionsnedsättning ska ha rätt till 10 års grundskola enligt likvärdighetsprincipen.

​​Inom Malmö stad finns idag skolor och klasser med specifik kompetens för elever med särskilda behov. Undervisningen anpassas efter de behov som elever har utifrån sin funktionsnedsättning; exempelvis hörselnedsättning, rörelsehinder eller autism. Däremot saknas förskoleklass inom dessa verksamheter. Eleven får således gå i en förskoleklass på en annan grundskola under ett helt år innan ansökan om plats i särskild undervisningsgrupp eller på skola med specifik kompetens kan göras.

För dessa elever innebär en miljöförändring en stor omställning. Elever med särskilda behov kan tvingas gå i stora förskoleklasser och möta personal utan spetskompetens om funktionsnedsättning, anpassningar och särskilt stöd. Detta kan skapa onödigt lidande för eleven, vilket uppmärksammats av brukar- och intresseorganisationer, samt frambringar stora utmaningar för skolpersonalen.

Kommunen behöver därför skapa förskoleklasser inom den anpassade grundskolan och skapa möjlighet för mottagande i särskilda undervisningsgrupper för elever i förskoleklass. I Malmö behöver det finnas förskoleklasser inom skolor med specifik kompetens för elever med särskilda behov i de fall som förskoleklass inte redan finns i verksamheten.

För att komma till bukt med problemet om den systematiska diskrimineringen av barn med funktionsnedsättning behöver Malmö införa förskoleklass för alla barn. Alla elever har rätt att få sina behov tillgodosedda och få rätt förutsättningar för sin kunskapsutveckling i skolan. Det görs genom att kommunen tillhandahåller förskoleklasser som möter elevens behov i sin ingång i skolvärlden. För att beakta barnrättsperspektivet och skapa ett jämlikt inkluderande samhälle där ingen lämnas efter behöver vi ge alla barn samma förutsättning oavsett funktionalitet.

Texten av Anfal Mahdi och Carin Gustafsson publicerades i Skånskan 231203.

Kopiera länk