En feministisk politik för kvinnorna som bär upp välfärden

Sveriges nuvarande högernationalistiska regering slaktar välfärden och prioriterar skattesänkningar framför välfärden vilket också drabbar oss här i Malmö. Det behövs krafttag mot ojämlikheten och det görs genom att man tar ett lokalt ansvar. I Malmö har utvecklingen gått i motsatt riktning, marknadslogiken och effektkraven har etsat sig fast och styret har drivit igenom neddragningar inom bl.a. skola, socialtjänst och vård och omsorg som gör att verksamheterna står på bristningsgränsen.

Det finns en anledning till att samtliga fackförbund reserverade sig när budgeten fastställdes inför år 2024 – För dom har fått erfara hur neddragningarna drabbar våra anställda och malmöborna.

Fackförbundet kommunal lyfter personalens orimliga arbetsförhållanden och påminner styret om att minutstyrningen inom hemtjänsten fortfarande inte har avskaffats. När vi ställer frågan, får vi inte heller något tydligt svar för när det ska göras. I förskolan gör ni ingenting för att minska barngrupperna. En av tre barnskötare ser ökad risk för olyckor i förskolan, personalen uppger att bemanningen är så låg att den innebär risker för barnen dagligen eller minst en gång i veckan. Anställda inom hemtjänst, förskola och socialtjänst kräver rimliga arbetsförhållanden. Fackförbundet SSR, lärarförbundet, vision uppger även dem att personalen har en oerhört ansträngd arbetssituation och en obalans mellan krav och resurser. Personal uppger att arbetssituationen är så pass ansträngd att det påverkar deras möjligheter att engagera sig fackligt. Att våra anställdas arbetsmiljö behöver förbättras är ett faktum.

Snart är det 8 mars då kommer alla partier att proklamera sig som feminister. Socialdemokraterna kommer att dela ut rosor. Här har ni en faktisk möjlighet att bedriva en aktiv feministisk politik för dom kvinnor som bär upp välfärden. För barnskötaren som möter våra barn, undersköterskan som springer mellan brukare och möter våra äldre. För socialsekreteraren som varje dag möter malmöbor som är i behov av våra insatser.

Jag ställer därför följande fråga:

Vilka åtgärder kommer att vidtas för att säkerställa att personalens arbetsmiljö förbättras inom kommunens verksamheter?

Av: Anfal Mahdi