Låt kvinnorna synas

Det spelar roll vad våra gator heter. Det spelar roll vems namn som får leva genom historien. Idag har jag cyklat förbi gator namngivna efter en upptäcktsresande, en militär, en företagsledare och flera författare; alla med manliga namn.

I Malmö finns idag ca 245 gator och 18 statyer namngivna efter män och ca 59 gator och en staty namngivna efter kvinnor. I underlaget står om de intentioner som idag finns vid namngivning av gator och att jämställdheten förbättrats sedan 2012. Det är tydligen en takt som styret tycker är rimlig.

Om man från tekniska nämnden och stadsbyggnadsnämndens sida hade ansträngt sig lite och gjort lite omvärldsbevakning så hade de hittat att det faktiskt vid Malmö universitet 2022 skrevs en mindre uppsats om gator i Malmö namngivna av kvinnor. Där hittades en gata där en kvinna hyllas under manlig pseudonym; Ernst Ahlgrensgatan som även nämns i motionen. En av de mindre gatorna på Ribersborg i kvarter med där många gator har memorialnamn efter män. Igen talande för hur gator har namngivits.

Det krävdes att gräsrotsaktivism och ett medborgarförslag för att Malmö skulle få sin första staty namngiven efter en kvinna. I en dagboksanteckning av Victoria Benedictsson går att läsa:

”Åh, detta avskyvärda att icke få vara människa utan endast kvinna kvinna kvinna. En stundens njutning och ingenting mer”.

Och jag är så ledsen att 137 år senare tycker styret i Malmö att Victoria Benedictsson får fortsätta att nöja sig med att bli hyllad under det manliga namn hon tvingades använda istället för sitt eget. Kanske kan det sättas upp en liten plakett som på något sorts pedagogiskt sätt ska förklara varför Victoria Benedictssons gata inte får bära hennes namn tycker styret. Vänsterpartiet tycker annorlunda, vi vill låta kvinnors namn synas i det offentliga rummet och därför yrkar jag bifall till motionen.