Vänsterpartiet Malmö fördömer terrordådet i Oslo!

I lördagsnatt skedde återigen det som inte får ske – ett terrordåd där två HBTQIA+-personer sköts till döds, mer än 20 människor skadades och ännu fler bevittnade terrorordådet. Våra tankar går till alla offer och till deras nära och kära!
Attacken, det fruktansvärda terrordådet, är ännu en tydlig signal om att vi lever i ett samhälle där hat ges företräde! Oskyldiga människoliv har berövats i förtid eller skadats på grund av deras sexuella läggning och identitet.
Den konstanta utsatthet som HBTQIA+-personer lever med är en horribel verklighet som måste förebyggas i likhet med andra former av förtryck.
När denna form av brott sker är det av största vikt att politiska företrädare och andra personer i maktpositioner använder sitt handlingsutrymme för att stå upp för mänskliga rättigheter och visa att samhället inte låter sig tystas av hat. Vänsterpartiet står i allians med PRIDE och HBTQIA+-rörelsen världen över!

Ingen är fri förrän alla är fria!