Skip to main content

Vänsterpartiets politik på lättläst svenska

Ett Malmö för alla 

Malmö är en bra stad! 

Här bor människor från nästan
200 länder.
Det gör Malmö till en
stad med många språk
och kulturer. 

Här finns mycket att göra.
Många är med i föreningar.
Många tycker om kultur.
Många vill hjälpa andra. 

Men alla har det inte bra. 

En del har mycket pengar.
Andra har lite pengar.
Många lever i fattigdom. 

En del blir dåligt behandlade
på grund av sin bakgrund
eller sitt ursprung.
Det kallas rasism. 

Alla har inte samma möjligheter.
Det är inte rättvist. 

När skillnaderna mellan människor
blir stora kan fler
känna sig otrygga. 

Vänsterpartiet vill att Malmö
ska vara en stad där alla
känner sig välkomna.
Alla ska ha samma möjligheter
och bli behandlade med respekt. 

 

Vad ska politiken göra?

Idag har Malmöbor inte
samma möjligheter. 

Det kan spela stor roll
var du bor.
Det kan också spela roll
hur mycket pengar du
eller din familj har. 

Ditt namn,
din hudfärg,
var du är född,
om du är gammal
eller ung,
om du har en funktionsnedsättning,
om du är kvinna, man eller
icke-binär kan också
påverka hur du blir behandlad. 

Vänsterpartiet tycker inte
att det ska vara så. 

Alla människor ska ha
samma möjligheter.
Alla ska kunna leva
ett fritt och bra liv! 

Politik ska minska skillnaderna
mellan människor.
Politik ska göra samhället
mer rättvist. 

Klimatet ska inte förändras mer! 

Klimatet förändras.
Miljön mår sämre. 

Det är ett stort problem
i hela världen. 

Vi måste göra något nu! 

Politiker behöver ta beslut
som är bra för klimatet
och miljön. 

Rika länder släpper ut mest
och påverkar klimatet mest.
Därför har rika läder som Sverige
ett stort ansvar. 

Det är politikernas ansvar
att göra det lätt att leva
på ett sätt som
är bra för klimatet. 

I Malmö ska det vara
enkelt och billigt att välja
bra lösningar som inte
skadar klimatet. 

När vi tar hand om klimatet
kan Malmö också bli bättre!
Vi kan få fler parker
och grönområden.
Det kan bli lättare att
resa på ett bra sätt.
Det kan också skapas
fler jobb. 

Vi vill att alla beslut
ska vara bra för klimatet,
för miljön och
för människorna.
Samhället ska vara hållbart!
Både för naturen och för
alla oss som bor här. 

Vänsterpartiet vill leda Malmö stad. 

Vänsterpartiet vill ha en politik
som löser människors problem: 

Vänsterpartiet vill att Malmö
ska bli mer rättvist! 

Skillnaderna mellan människor
ska bli mindre! 

Skola, vård och omsorg
ska bli bättre! 

Det viktigaste för Vänsterpartiet är
att politiken gör livet
bättre för människorna i Malmö. 

Om Vänsterpartiet 

Vänsterpartiet vill att samhället
ska bli mer rättvist. 

Vi tycker att alla människor
ska ha samma rättigheter
och möjligheter. 

Vi vill att kvinnor, icke-binära
och män ska behandlas lika. 

Vi vill att ingen ska bli
dåligt behandlad på grund
av sin hudfärg,
sitt ursprung eller
sin religion. 

Vi vill också ta hand
om miljön och klimatet. 

Vi tror att människor
kan förändra samhället tillsammans. 

Alla kan vara med och
göra skillnad.
Du kan engagera dig i
ett parti, en förening
eller på andra sätt. 

Tillsammans vill vi skapa
ett samhälle med rättvisa,
gemenskap, frihet och
lika möjligheter för alla. 

Det är de här idéerna som
ligger bakom all Vänsterpartiets politik:
i Malmö,
i Region Skåne,
i Sveriges riksdag,
i Europaparlamentet och
i när vi träffas på stan i Malmö! 

Bli medlem i Vänsterpartiet!